بستن
بنر صفخات داخلی

نشست مشترک دانشگاه رازی و مجتمع پتروشیمی پلیمر کرمانشاه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست مشترک دکتر اعلمی‌آل‌آقا و جمعی از اساتید و مدیران دانشگاه با مدیرعامل مجتمع پتروشیمی پلیمر کرمانشاه و هیأت همراه ایشان، ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

در ابتدا، دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه رازی، ضمن خیرمقدم به میهمانان و ابراز خرسندی از این دیدار، به اهمیت صنعت نفت و پتروشیمی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: صنعت پتروشیمی یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه‌ای است و تاسیس دانشکده نفت و پتروشیمی در دانشگاه رازی نیز موید این اهمیت است.

تعامل مجتمع پتروشیمی کرمانشاه با دانشگاه رازی فرصتی مغتنم برای حرکت در مسیر راهبردی توسعه است

دکتر اعلمی‌آل‌آقا در ادامه افزود: مهندس عابدی مدیر عامل محترم شرکت پلیمر کرمانشاه از مدیرانی هستند که درک خوبی از تعامل با دانشگاه دارند و در سفر اخیر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به استان کرمانشاه، بخشی از توفیقات حاصل شده در مجموعه پلیمر را حاصل همکاری ایشان با دانشگاه دانستند و بر این موضوع تأکید داشتند.
ایشان تعامل مجتمع پتروشیمی کرمانشاه با دانشگاه رازی را فرصتی مغتنم برای همراهی و حرکت در مسیر راهبردی توسعه دانست و بیان کرد: دانشگاه رازی ذخایر علمی خوبی دارد و در آن همکاران توانمندی فعالیت می‌کنند که به همت خود نام دانشگاه را تعالی بخشیده‌اند و در همین زمینه، مایه مباهات است که اخیراً اساتید مبرزی مانند دکتر جوشقانی و دکتر زینتی‌زاده از سوی وزارت علوم به عنوان اساتید برتر در ارتباط با صنعت معرفی شده‌اند و بر دایره توفیقات دانشگاه افزوده‌اند.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا افزود: دکتر مهدی‌آبادی نیز از اساتید برجسته دانشگاه رازی هستند که بیش از ۱۵ سال تجربیات ارزنده‌ای در حوزه دانش شیمی و پتروشیمی در دانشگاه آلبرتا کانادا کسب نموداند و امروز مصمم هستند که این دانش و تجربیات را در این دانشگاه برای توسعه و آبادانی استان صرف نمایند و در این راستا به دنبال تأسیس مرکز تحقیقات پلی الفین هستند.

مرکز نوآوری مهندسی شیمی تأسیس می‌شود

ایشان با اشاره به تصویب تأسیس مرکز نوآوری مهندسی شیمی در سفر اخیر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به استان کرمانشاه گفت: بر اساس این مصوبه، دانشگاه و صنعت آورده‌ای را برای سرمایه‌گذاری در این مرکز خواهند داشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز اعتبار اولیه پیشنهادی برای کمک به این طرح را ۲.۵ میلیارد تومان اعلام نموده‌اند که این میزان اعتبار با پیشرفت پروژه قابل افزایش است.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قرارداد‌های اجرایی و پژوهشی را از ملزومات همکاری متقابل دانشگاه و صنعت پتروشیمی دانست و تأکید کرد: امیدواریم مرکز تحقیقات پلی الفین با حمایت مهندس عابدی نه تنها مرکزی برای ارائه خدمات به مجتمع پتروشیمی پلیمر کرمانشاه بلکه مجموعه‌ای اثرگذار در صنعت پتروشیمی کشور باشد و امید است در کنار مجتمع‌های مختلف پتروشیمی یک مرکز نوآوری و تحقیقاتی پتروشیمی نیز داشته باشیم.

بررسی طرح سه‌جانبه دانشگاه‌های آلبرتا و رازی و مجتمع پلیمر کرمانشاه

ایشان بیان کرد: دکتر مهدی‌آبادی همچنین طرح سه‌جانبه گسترده‌ای با همکاری دانشگاه‌های آلبرتا و رازی و مجتمع پلیمر کرمانشاه را پیشنهاد نموده‌اند که برآورد مالی آن حدود ۳ میلیون دلار است، در کنار این بسترها، ظرفیتی وجود دارد که همکاری‌ها در قالب خدمات آزمایشگاهی، برگزاری دوره‌های مختلف و... ادامه یابد تا در تعامل با وزارتخانه مجوز اجرای این طرح را بگیریم و دانشگاه رازی در کنار صنعت پتروشیمی ضمن پرورش نیروی انسانی، به ارائه خدمات تخصصی هم بپردازد.

آمادگی کامل دانشگاه رازی برای همکاری با مجتمع پلیمر کرمانشاه

دکتر اعلمی‌آل‌آقا بار دیگر بر آمادگی کامل دانشگاه رازی برای همکاری با مجتمع پلیمر کرمانشاه تاکید کرد و گفت: دانشگاه این آمادگی را دارد تا فضا‌های آزمایشگاهی، امکانات و نیروی متخصص خود را با تمرکز بر صنعت پتروشیمی در اختیار آن مجتمع قرار دهد.

ایشان در ادامه مهندس عابدی را مدیری دلسوز و دغدغه‌مند دانست و افزود: هدف دانشگاه از ارتباط با صنعت ثروت‌آفرینی محض برای خود نیست بلکه دانشگاه درصدد است تا با همکاری مجتمع پلیمر پژوهش‌های خود را هدفمند نموده تا از قِبَل این همکاری، بخش صنعت منتفع گردد و درصدی از این انتفاع نیز به دانشگاه برسد.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا تمرکز بر مهارت‌افزایی، برگزاری دوره‌های آموزشی و کارآموزی را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: یادآور شد: همکاری دانشگاه با مجتمع پلیمر در دو بخش «ساختارسازی و اقدامات سخت‌افزاری» و «نرم‌افزاری، چرخش اطلاعات و دانش فنی» می‌تواند صورت پذیرد، پیشنهاد دانشگاه این است که پروپوزال طرح مرکز تحقیقات نوآور پلیمر تهیه شود و اهداف خود را در قالب برنامه‌های مشخص پیش ببرد.

در ادامه مهندس ابوالقاسم عابدی، مدیر عامل شرکت پلیمر کرمانشاه، طی سخنانی اظهار داشت: ضمن تقدیر از فرهیختگان دانشگاه رازی، از میهمان نوازی گرم عزیزان برای این نشست قدردانی می‌کنم.
مهندس عابدی افزود: ما معتقد هستیم که باید بستر برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی اساتید فراهم شود، یکی از ضعف‌های کشور ما عدم تعامل مناسب بخش صنعت با دانشگاه‌ها است و قصور صنعتی‌ها در این زمینه بیشتر از دانشگاه‌ها است، چراکه اساتید به دنبال فعالیت‌های علمی هستند و می‌خواهند خروجی عملکرد خود را ببینند، اما در بخش صنعت شاهد ورود صنایع وابسته و بی‌توجهی به دانش بومی و تجربیات متخصصان داخلی هستیم.

دفتر همکاری با مجتمع پلیمر در دانشگاه رازی تاسیس شود

ایشان تشکیل هسته همکاری میان دانشگاه رازی و مجتمع پلیمر کرمانشاه را مورد تاکید قرار داد و گفت: پیشنهاد می‌شود در دانشگاه رازی دفتر یا مرکزی برای همکاری و ارتباط با مجموعه پلیمر ایجاد شود تا روند همکاری‌ها و پیشبرد برنامه‌ها تسریع یابد.

مهندس عابدی خدمت به کرمانشاه و تلاش برای توسعه این استان را رسالتی جدی دانست و تاکید کرد: ما معتقدیم که بدهکار مردم هستیم و اگر دلسوزانه برای این مردم کار کنیم لطف خداوند هم شامل حال ما می‌شود و روز به روز در‌های بیشتری به روی ما باز می‌شود. حضور دکتر اعلمی‌آل‌آقا به عنوان رئیس دانشگاه و تفکرات متفاوت ایشان در اصرار بر تعامل با بخش صنعت را نیز نعمتی برای مجموعه خود می‌دانیم و امیدواریم از این فرصت نهایت استفاده به‌عمل آید.

مدیر عامل شرکت پلیمر کرمانشاه افزود: باید قدر نعمت دانشگاه را بدانیم و بر خود می‌بالیم که در کنار ما دانشگاهی فعالیت می‌کند که علاقه‌مند به تعامل و کار با صنعت است.

موفقیت‌های مجتمع پلیمر کرمانشاه حاصل تلاش محققان دانشگاه رازی

ایشان کار جدی و دغدغه‌مند را حلال بسیاری از مشکلات استان دانست و گفت: الحمدالله تولیدات مجتمع پلیمر کرمانشاه رضایتخبش است و با وجود اینکه ظرفیت تولید کاتالیست این مجموعه ۳۰۰ هزار تن است، اما ما تولید را به ۳۷۵ هزار تن ارتقاء دادیم و علاوه بر استان کرمانشاه نیاز کاتالیست میاندوآب را نیز تامین می‌کنیم و این موفقیت‌ها با تلاش شبانه‌روزی همکاران و نیرو‌های ما به ویژه محققان دانشگاه رازی به ثمر نشسته است.

مهندس عابدی یادآور شد: مایه تأسف است که برخی مدیران به واسطه افکار پوسیده و قدیمی از نعمت دانش و تخصص دانشگاه و فرهیختگان این مجموعه غافل‌اند در حالیکه این غفلت، کفران نعمت است و برای فزونی خیر و نعمت باید از داشته‌های خود استفاده کنیم.

مصمم به برقراری جریان تعامل و همکاری صنعت پتروشیمی با دانشگاه رازی هستیم

ایشان تاکید کرد: ما مصمم هستیم که جریان تعامل و همکاری صنعت پتروشیمی با دانشگاه رازی برقرار شود و بستری را فراهم نماییم تا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با تجربه‌اندوزی و کسب مهارت بتوانند قدمی برای حل مشکلات صنعت پتروشیمی استان بردارند.

بستر همکاری با صنعت پتروشیمی فراهم است

در ادامه دکتر فرزاد ویسی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ضمن خیرمقدم به مهندس عابدی و هیأت همراه ایشان طی سخنانی اظهار داشت: مایه بسی خرسندی است که مدیریت محترم مجتمع پتروشیمی کرمانشاه با روی گشاده از همکاری با اساتید و محققان این مجموعه استقبال نموده‌اند و تعدادی پروژه تحقیقاتی نیز در راستای همکاری متقابل تعریف شده است.

ایشان خواستار انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فی ما بین دانشگاه رازی به نمایندگی دکتر مهدی آبادی و مجتمع پلیمر کرمانشاه در خصوص ایجاد مرکز تحقیقات پلی الفین شد و افزود: خوشبختانه بستر همکاری با صنعت پتروشیمی فراهم است و امیدواریم این بخش انتظارات خود از دانشگاه و نیاز‌های خود در زمینه‌های آموزش نیروی انسانی، خدمات آزمایشگاهی، راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی، پروژه‌های خُرد و کلان و... را مطرح نماید تا بتوانیم گام‌های اساسی برای توسعه این بخش برداریم.

دکتر ویسی با اشاره به راه‌اندازی مرکز نوآوری نفت و پتروشیمی در وزارت نفت گفت: در اساس‌نامه این مرکز بر استفاده از توان و ظرفیت دانشگاه‌ها برای تعریف پروژه‌ها تاکید شده و بر این اساس آورده صنعت و دانشگاه حائز اهمیت است.

دانشگاه رازی برای پیوستگی کار با مجتمع پلیمر بر پروژه‌های سودآور متمرکز شود

در ادامه مهندس تیموری، رئیس بخش تحقیق و توسعه مجتمع پلیمر کرمانشاه طی سخنانی اظهار داشت: مجتمع پلیمر کرمانشاه زیرمجموعه هلدینگ باختر است و خوشحالیم که با کمک دانشگاه رسالت خود را در این صنعت پیش می‌بریم و مسیر را هموار نموده‌ایم.
ایشان در خصوص زمینه‌های همکاری مجتمع پلیمر کرمانشاه با دانشگاه رازی افزود: ما بر حسب نیاز در صنعت به مشکلاتی برخورد می‌کنیم که نیازمند مشاوره تخصصی است که نیرو‌های پتروشیمی دانش لازم را در این زمینه ندارند.

مهندس تیموری تاکید کرد: تقاضای ما این است که دانشگاه به ارائه طرح و ایده‌ای بپردازد که منجر به افزایش افزایش تولید یا کیفیت می‌شود و در نتیجه برای شرکت ثروت‌ساز خواهد بود، در این صورت می‌توانیم موافقت مدیریت هلدینگ را جلب نماییم تا سود و انتفاع کار عاید دانشگاه و مجموعه ما نیز شود.

ایشان با اشاره به نگاه حمایتی مدیریت مجتمع پلیمر کرمانشاه از دانشگاه و ضرورت پویایی مسیر تعامل صنعت و دانشگاه گفت: به طور شفاف باید عرض کنم اگر دانشگاه خواهان ادامه همکاری و پیوستگی کار با مجتمع پلیمر است باید هدفگذاری خود را بر پروژه‌های سودآور متمرکز کند.

ضرورت ورود به بازار رقابتی برای چشم‌انداز آینده صنعت پتروشیمی استان

در ادامه دکتر سعید مهدی‌آبادی، پژوهشگر حوزه پتروشیمی دانشگاه طی سخنانی اظهار داشت: واقعیت این است که اساتید و محققان دانشگاه به واسطه تخصص و اشراف بیشتر بر موضوعات، می‌توانند نیاز‌ها و عوامل توسعه بخش پتروشیمی و پلیمر را شناسایی کنند و شناسایی ریزساختار‌ها در فرآیند‌های مختلف به منظور حصول نتیجه مناسب نیازمند استفاده از علم و دانش دانشگاهیان است کما اینکه در کشور‌های پیشرفته این رویه دنبال می‌شود.
ایشان استفاده بهینه از منابع و ورود به بازار رقابتی را برای چشم‌انداز آینده صنعت پتروشیمی استان ضروری دانست و گفت: هر اندازه که دانش و تسلط دست‌اندرکاران صنعت پلیمر استان رشد یابد شاهد خرید تجهیزات به‌روزتر و کارامدتر و در نتیجه ارتقاء ظرفیت‌های تولید، نوآوری و کیفیت بیشتر خواهیم بود.

در ادامه دکتر محمد جوشقانی عضو هیات علمی گروه آموزشی شیمی معدنی دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از تعامل اساتید و مدیران ارشد دانشگاه و صنعت اظهار داشت: تجربه و علم در کنار هم مثمر ثمر خواهد بود و باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم.
ایشان بیان کرد: پروژه‌ای که دکتر مهدی‌آبادی در حوزه پتروشیمی پیشنهاد داده‌اند گونه‌ای است که مولفه‌های چندوجهی زیادی را در بر می‌گیرد، بی‌شک استفاده از تجربیات ایشان و امکاناتی که در دانشگاه آلبرتا کانادا دارند و نیز توانایی مجموعه پلیمر می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان علم را به محصول و خروجی مفید تبدیل نماید و در این راستا دانشگاه رازی پل ارتباطی برای طی این مسیر باشد.

دکتر جوشقانی ابراز امیدواری کرد: مدل و کار مشترک دانشگاه رازی با صنعت پتروشیمی پلیمر کرمانشاه به الگویی برای کل کشور تبدیل شود.

موضوعات بین رشته‌ای مرتبط با پلیمر و پتروشیمی محور تحقیقات و پروژه‌های مشترک قرار گیرد

در ادامه دکتر یاسر شهبازی عضو هیات علمی و مدیر حوزه ریاست دانشگاه ضمن خیرمقدم به میهمانان، به کاربرد پلیمر‌ها در صنایع غذایی و بسته‌بندی اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه با تدابیر و توجه صورت گرفته بسیاری از تجهیزات لازم برای تست و آزمایش در بسته‌بندی مواد غذایی در صنعت پلیمر استان فراهم شده است در حالیکه قبلا به علت نبود امکانات مجبور به ارسال نمونه‌ها به پژوهشگاه پلیمر تهران بودیم.
ایشان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست مشترک افزود: این نشست از جلسات مفید و مثمرثمر برای دانشگاه و صنعت است، دانشگاه متعلق به عزیزان صنعت است و امیدواریم شاهد تداوم برگزاری چنین نشست‌هایی و حضور مدیران دلسوز استان در دانشگاه و تعامل با این مجموعه باشیم.

دکتر شهبازی با اشاره به انجام تحقیقات در حوزه بسته‌بندی مواد غذایی گفت: امیداورم در خصوص مسائلی که به صورت بین رشته‌ای به فرآیند پلیمر و پتروشیمی پیوند دارد شاهد همکاری‌های جدی‌تری باشیم، اساتید و دانشجویان علاقه‌مند در حیطه‌های بین‌رشته‌ای ورود کنند و از ظرفیت‌های موجود در استان بهره‌مند شویم، ضمن اینکه ارزش افزوده این اقدامات نیز نصیب استان می‌شود.

استفاده مشترک از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه رازی و مجتمع پلیمر، برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی و کارآموزی، انجام طرح‌های تحقیقاتی پتروشیمی، ایجاد مرکز نوآور در صنعت پتروشیمی، توجه به توان و تخصص نیرو‌های بومی استان، استفاده از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه پتروشیمی، تبادل تجربیات صنعتی و دانش و تخصص آکادمیک، تاسیس دفتر همکاری با مجتمع پلیمر در دانشگاه رازی، انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک و تسهیل در برقراری ارتباط طرفین در پیشبرد امور، از مهم‌ترین محور‌های مورد بررسی در این نشست بود.


...